Isnin, 15 September 2008

preggy : kurang makan -->> bby gemuk


uikss.. btul ke?? tahlaa.. btul la gaknya kot.. dulu masa preggy kan pontel mmg aku kurang makan pun.. bukan kurang cemana, cuma tahap pemakanan aku sama jek.. ada 1/2 org time preggy kan nafsu makan membuak2.. muahahhaa.. aku?? idaklaa.. bila rasa nak makan, aku makan.. takmo makan, tak makan la gamaknyaa...



Wanita hamil kurang makan punca bayi gemuk

Jumlah kalori terlalu sedikit ubah sel lemak janin: Pakar LONDON: Wanita yang makan terlalu sedikit ketika hamil berisiko tinggi mendapat anak yang bakal mengalami obes atau masalah kegemukan. Sekumpulan penyelidik mendapati bahawa makan dengan jumlah kalori terlalu sedikit ketika hamil akan mengubah perkembangan sel lemak bayi sebaik saja mereka dilahirkan.



Satu kajian terbaru oleh Dr Helen Budge dari pusat reproduktif dan kehidupan awal di Universiti Nottingham mendapati sel lemak dalam biri-biri yang menerima terlalu banyak kalori ketika dalam rahim menghasilkan bengkak yang berlebihan. Ini boleh merosakkan keupayaan badan untuk memproses makanan dan menjadikan remaja terbabit berisiko untuk mengalami lebihan berat badan yang melampau. Penyelidik juga mendapati bahawa kurangnya khasiat sebelum kelahiran menyebabkan kerosakan dalam gen lemak yang dikenali sebagai FTO yang berkaitan dengan 30 peratus meningkatnya risiko obes.



Dr Budge berkata: "Sel lemak asalnya adalah tisu kaku tetapi kami mendapati mereka membebaskan hormon yang penting dalam metabolisme makanan. "Jika tahap hormon ini terganggu atau tisu lemak rosak, ini boleh meningkatkan risiko obes." Dr Budge dan rakannya menggunakan biri-biri dalam kajian mereka kerana ia adalah model haiwan terbaik bagi obes yang dialami manusia. Dengan mengubah diet biri-biri terbabit ketika mereka hamil, mereka boleh dipantau membabitkan perubahan yang dihasilkan selepas anak mereka dilahirkan.-Agensi

sumber : bharian.com



** gambar dan artikel ada kene mengena tak?? gaknya sbb mama kurang makan tu yg pp pontel 'over' lowerd! ihiksss :p (pandai2 jek haku nie.. tak pape la gaknya..heheh)

Photobucket Photobucket Photobucket

4 kepochi:

shafa berkata...

Anak mat salleh jer kot doc tu wat kjian. kna panggil dia wat kjian dekat msia gak ni.

aNgeL pUTiH berkata...

hikhik... gaknya la kan...

atty's berkata...

tah le betui ke idak.
kty maasa preggy mmg kuat makan..
dan anak pun mmg besar2 belaka.semua 3.5kg++

aNgeL pUTiH berkata...

tu la kan kak ty.. cam kak shafa ckp, kna pgl dia wat kajian kat mesia la.. huhuhu

Blog Widget by LinkWithin